Kes saham : Kenapa Anwar sibuk jawab bagi pihak Azmin, Shamshida ?

SA Vigneswaran, Pengerusi Yayasan Pembangunan Belia India Malaysia, mendakwa beliau memiliki dokumen berkaitan pembelian saham melibatkan tiga individu termasuk Naib Presiden Parti Keadilan Rakyat (PKR), Azmin Ali yang mencecah RM8 juta pada awal 1990-an. Dua lagi individu yang terbabit seperti didakwa dalam dokumen itu ialah isteri Azmin, Shamshida Tahrin dan iparnya, Jamal Tahrin.

“Mengikut dokumen ini dalam tempoh tiga tahun mulai 1992, seorang daripadanya telah membelanjakan kira-kira RM800,000 untuk membeli saham, manakala jumlah saham yang dibeli seorang lagi mencecah RM8.5juta,” katanya pada sidang akhbar

Lima hari kemudian, bekas Setiausaha Sulit Anwar, Anuar Shaari pula membuat laporan di Jabatan Siasatan Jenayah Komersial (JSJK) Bukit Aman mendakwa mempunyai dokumen pemilikan saham bernilai RM2 juta membabitkan Ahli Parlimen Gombak, Azmin Ali serta isterinya, Shamshida Taharin, ketika Anwar menjadi Menteri Kewangan dan Timbalan Perdana Menteri.

Kedua-dua dakwaan itu secara jelas membabitkan Azmin Ali, (isterinya) Shamshida Taharin dan (ipar Azmin) Jamal Taharin. Kaitan dengan Anwar Ibrahim pula, nilaian saham yang berjuta ringgit itu dibeli sekitar tahun 90-an, ketika Anwar menjadi Menteri Kewangan dan Timbalan Perdana Menteri.

Azmin ketika itu berjawatan Setiausaha Sulit Anwar(pegawai kerajaan), di Kementerian Kewangan dan pejabat TPM, hanya bergaji bulanan di sekitar RM3,000 sebulan. Manakala isteri Azmin, Shamshida Taharin pula pada ketika itu dikaitkan sebagai 'perempuan simpanan Anwar' mendapat keistimewaan yang luar biasa di Phileo Allied Bank mendapat gaji bulanan RM25,000, kereta audi dengan pemandu dan tidak perlu hadir ke tempat kerja (berdasarkan laporan pengakuan berkanun, Datuk Murad Khalid, bekas penolong Bank Negara Malaysia dan laporan daripada Zulkifli Sulaiman, Pengurus Besar di Phileo Allied Bank). Klik di sini

Kenapa Anwar terlalu memberi keistimewaan kepada Shamshida sehingga sanggup menyalahgunakan kuasa mengarahkan kroninya Tong Kooi Ong, CEO Phileo Allied Bank, mengambil Shamshida dengan ganjaran gaji yang luar biasa, berbanding dengan kelayakannya?

Apa istimewanya Shamshida Taharin berbanding dengan wanita-wanita lain yang lebih berpengalaman dalam bidang perbankan ?

Kalau Shamshida hebat dalam bidang perbankan, kenapa Phileo Allied Bank, terpaksa 'gulung tikar' selepas Anwar dipecat daripada Menteri Kewangan Malaysia ?

Kalau dicampur gaji Azmin dan Shamshida, belum lagi berkelayakan untuk membeli nilaian saham berjumlah RM10.5 juta seperti yang didedahkan oleh Vigneswaran dan Anuar Shaari. Jadi dari mana Azmin dan Shamshida mendapat duit-duit sampingan lain yang berjumlah jutaan ringgit untuk membeli saham-saham itu ?

Bukan setakat itu, adik beradik Shamshida Taharin iaitu Jamal Taharin, Johan Taharin dan Jamil Taharin juga memiliki saham berjuta-juta ringgit, sedangkan kedua ibu bapa mereka (Taharin dan Siti Rahmah) hanya seorang guru pencen. Dari mana ipar Azmin Ali mendapat duit sebanyak itu ?

Lebih pelik lagi kebanyakan saham dibeli atas nama Azmin Ali dan Shamshida Taharin, tetapi turut dinyatakan akan diberi kepada Jamal, Johan dan Jamil sebanyak 10 - 20 persen. Adakah ini bermakna semua saham itu adalah hak milik Azmin dan Shamshida tetapi menggunakan proksi nama Jamal, Johan dan Jamil ?

Bukan setakat saham, Azmin dan Shamsida didakwa mengamalkan cara hidup mewah. Blog GAP menunjukkan bukti invois pembelian katil dan sofa yang bernilai puluhan ribu. Set katil italia super king size Shamshida bernilai RM 26,500.00, manakala set sofa italian lether pula bernilai RM 24,000.00.

"Inilah gambaran 'merakyatkan ekonomi' mainan pelacur politik Azmin Ali. Menipu,mengencing,meludah,mengkahak seteruk-teruknya seluruh penyokong jumud mereka demi ketuanan rakyat!", kata GAP. Klik di sini

Menurut rekod Lembaga Hasil Dalam Negeri (LDHN), cukai yang dikenakan di atas saham-saham di atas nama Shamshida Taharin dan adik beradiknya, seperti Johan Taharin melebihi nilai RM500,000. Wow banyak tu..

Tetapi yang lebih pelik, orang yang dituduh, Azmin, Shamsidar dan adik beradiknya mendiamkan diri apabila dituduh, yang paling lantang menjawab adalah Anwar Ibrahim, kenapa ?

Vigneswaran dan Anuar tidak mendedah saham Anwar, Wan Azizah,adik beradik Wan Azizah, anak-anak Anwar, termasuk Nurul Izzah, tetapi Vigneswaran dan Anuar mendedahkan saham-saham milik Azmin, Shamshida dan adik beradik Shamsida Taharin.

Berdasarkan keghairahan Anwar menjawab adakah ini menunjukkan betul semua tuduhan itu, dari dulu hingga sekarang Azmin, Shamshida, Johan, Jamil dan Jamal kaya raya kerana pengaruh kroni Anwar ?

Cara menjawab Anwar pun meragukan. Anwar bukan menjawab soalan, tetapi membunuh kredibiliti orang yang mendakwa. Vigneswaran dituduh 'perkakas MIC' dan Anuar dituduh 'pengemis politik'!. Menjawab soalan ke tu ?

Sebenarnya dalam hati kecil, dia amat takut kes ini disiasat semula oleh polis dan SPRM, jika kes ini dibuka semula maka akan terdedah semua skandal Anwar, Azmin dan Shamshida yang cuba disembunyikan selama ini.

Kita sama-sama tunggu, fail kes ini telah sampai di atas meja polis dan SPRM!.

0 comments:

Post a Comment