Anwar : Di kiri Nik Aziz, di kanan Paul Wolfowitz!

Ezam pernah bersemuka dengan Husam Musa, ketika ura-ura bekas Ketua Pemuda PKR itu mahu meninggalkan PKR. Husam tanya dari hati ke hati, kenapa mahu meninggalkan Anwar. Ezam tanya Husam, kamu kenal siapa Anwar ? Husam jawab kenal. Ezam tanya lagi, kamu tahu dark side Anwar ?. Husam jawab tahu. Saya dan pimpinan PAS tahu segala-galanya tentang Anwar. Habis kalau tahu kenapa 'pertahankan' Anwar?, soal Ezam lagi. Kami mahu tunggang Anwar. Bukan sokong Anwar, tetapi tunggang Anwar, kata Husam dengan tegas.




Ezam menutup perbualan peribadi dengan Husam dengan mengatakan. Walaupun pemimpin PAS tahu segala-gala tentang Anwar, tetapi tidak sama dengan saya tahu siapa Anwar. Saya bekas Setiausaha Politik Anwar. Saya ditugaskan Anwar tubuh Parti Keadilan. Saya berjuang demi Anwar, sehingga dari Dataran Merdeka, ke Kamunting dan Penjara Kajang. Anwar ada dua wajah; Di kirinya Dr Yusof Qardawi dan di kanannya Yahudi. Mampu lawan Anwar ? Sama ada PAS tunggang Anwar, atau Anwar tunggang PAS, penutup bicara Ezam sambil menolak pelawaan Husam menyertai PAS.

Menariknya, kata-kata Ezam ternyata benar. Ketika Mursyidul Am, Nik Abdul Aziz mempertahankan Parti Islam bergabung dengan Pakatan Rakyat yang dipimpin oleh Anwar, penasihat umum PKR sempat cilok ke Indonesia berjumpa dengan Paul Wolfowitz. Berhempas pulas mursyidul am Parti Islam membendung Parti Islam supaya tidak pecah, kerana faktor Anwar itu, tetapi ironinya, penasihat umum PKR pula bertindak sebaliknya dalam kawalan parti sendiri, membiarkan sahaja perpecahan demi perpecahan dalam PKR. Saya cabar mana-mana ahli PKR mahu keluar, sila keluar dengan segera!, bentak Anwar.

Anwar tidak kisah sesiapapun mahu keluar dari PKR, walaupun satu ketika dahulu pernah berjasa dengan parti. Dari sebesar-besar pahlawan seperti Ezam, Dr Chandra, Zainur Zakaria, Roslan Kassim, Marina Yusof, Saidatul Karuak, Jeffrey Kitingan, Christina Liew, Dato Nalla, hinggakan kepada para pendekar, dari Lokman Noor Adam, Hanafiah Man, Zahid Mat Arip,Ghani Haron, Anuar Shaari, Azwandin Hamzah hingga tidak terhitung senarai nama. Kalau ditulis satu persatu, berhelai-helai kertas, sampai menimpun himpunan ahli-ahli PKR yang keluar parti.

Anwar tidak peduli, selagi 3A masih kekal (Anwar, Azizah & Azizah). Mereka bertiga tunggak parti. Semua yang lain umpama debu-debu berterbangan. Anwar tidak peduli, selagi Azmin dan Azizah menjadi tiang utama, Anwar boleh terbang ke sana ke mari memncari kekuatan baru di seberang laut. Berdiskusi dengan para penguasa Yahudi dunia, dari Martin Indyk, Al Gore, Richard Hass, hingga yang terbaru Paul Wolfowitz.

Siapa kata Anwar tidak setia dengan Wolfowitz, meskipun telah tercabut jawatan Timbalan Setiausaha Pertahanan Amerika Syarikat dan Presiden Bank Dunia, tetapi Wolfowitz masih seorang pemikir di AEI (American Enterprise Intitute), sebuah think tank kerajaan Amerika Syarikat.

Bandingkan tulisan Anwar di blog Anwaribrahimblog bertarikh 13 November 2009 [klik di sini] dengan blog PPIUK [klik di sini], dua versi cerita dalam menceritakan satu perkara yang sama.

Blog Anwar melaporkan; "Saya ke Jakarta kelmarin memenuhi undangan Habibie Center untuk acara Memantapkan Konsolidasi Demokrasi dan Mengakhiri Masa Transisi: Agenda Bangsa 2009-2014...Turut hadir ialah Wakil Presiden Indonesia, Boediono; mantan Presiden, BJ Habibie; Gabenor Lembaga Ketahanan Nasional (Lemhanas), Prof. Dr. Muladi SH dan mantan Menteri Pendidikan dan Kebudayaan, Prof. Wardiman Djojonegoro."

Blog PPIUK melaporkan; "Bringing an international flavor under the main theme of the 10th Anniversary, “Strengthening the Consolidation of Democray and Ending the Transition Period: the National Agenda for 2009- 2014”, we bring together a panel of well known international scholars to speak about how Indonesia’s democratization has had an effect in Southeast Asia. As a major player in the region, and as a thriving democracy, Indonesia’s role is vital in promoting the values of democracy and human rights, as well as setting the regional agenda towards democracy.This discussion will shed light on why democracy is a strategic agenda for the region’s future, and how Indonesia should play a major role.Speakers: Ambassador Paul Wolfowitz (USA), Datuk Seri Dr. Anwar Ibrahim (Malaysia), Ambassador Heinrich Seemann (Germany). Prof. Bridget Welsh & Mr. Niu Tiehang (China). Moderator: Prof. Dr. Dewi Fortuna Anwar (The Habibie Center).

Terima kasih Kumbang kerana berjaya mendedahkan dark side kehadiran Paul Wolfowitz [klik di sini] yang sengaja disembunyikan oleh Anwar di blognya. Kalau tidak, kita terus dihanyutkan dengan mainan kata-kata Anwar yang sentiasa menunjukkan dirinya hero, walaupun dia sentiasa menyembunyikan agenda tangan hitamnya.

Namun walau bersembunyi tangan-tangan gelapnya di belakang, tetapi masih terpancar kekeruhan 'nur' di mukanya!

Itulah maksud Ezam yang mengatakan bekas bosnya mempunyai 'two face'. Satu wajah berbicara 'Islam' dengan tokoh-tokoh Parti Islam bernaung di bawah dagu Nik Aziz. Satu face lagi, berbicara 'demokrasi', bernaung di bawah dagu Paul Wolfowitz.

Dicantumkan kedua-duanya menjadi 'Islam dan Demokrasi' yang menjadi tema ucapan Anwar di dunia Islam. Nik Aziz sokong Anwar, Paul Wolfowitz pun sokong Anwar. Itulah kehebatan Anwar!

Anwar dan Habibie mempunyai banyak persamaan. Kedua-dua mempunyai badan pemikir. Habibie dinamakan The Habibie Center dan Anwar Institut Kajian Dasar. Kedua-duanya mendapat tajaan yayasan Kristian Jerman; Habibie tajaan dari HSF (Heinrich Seemann Foundation) dan FNF (Frederich Naumann Foundation), manakala Anwar dari KAF (Konrad Adeneur Foundation) dan FNF (Frederich Naumann Foundation)

Kedua-dua berjuang atas tema demokrasi, berketuakan Paul Wolfowitz, serta menggunakan Prof. Bridget Welsh (CIA) dari SAIS, John Hopkins University sebagai penganalisis politik untuk membantu karier politik masing-masing.

Maka tidak hairan, apabila Anwar dipecat daripada kerajaan, Habibie dan Paul Wolfowitz mengkritik Malaysia dan apabila Anwar dibebaskan dan mendapat rawatan di Munich, Habibie dan Paul Wolfowitz merupakan tetamu penting yang penting.





0 comments:

Post a Comment