Senjata terakhir : Husam Musa bakal menang Timbalan Presiden PAS!

Tanpa diragu lagi, Husam Musa sudah membuat survey, beliau akan menang Timbalan Presiden PAS, sebab itu beliau penuh yakin menawarkan diri bertanding jawatan itu meskipun mendapat pencalonan 30 peratus, berbanding dengan Nasharuddin yang mendapat pencalonan lebih 60 peratus.

Peratus pencalonan bukan ukuran, bukan melambangkan sokongan sebenar kepada Husam, kerana sokongan akan berubah semasa pemilihan Muktamar nanti, bergantung kepada daya kempen dan daya beli undi. Badan penyelidikan Husam telah membuat kajian semua aspek ini dan merumuskan Husam bakal pemenang!

Ketika mengumumkan hasrat bertanding di Pejabat PAS, Kuala Lumpur pada 25 Mei lalu, Husam berkata :

"Saya menganggap penyandang jawatan sekarang (Nasharudin) terlalu liberal (condong) kepada Umno adalah sesuatu yang tidak boleh diterima. Pada pendapat saya, PAS perlu berada di tengah, bukan bersikap terbuka kepada Umno atau untuk menyelamatkan Umno."

Dr Haron Din, Timbalan Musyidul Am PAS memberi amaran kepada ahli PAS supaya berhati-hati dengan ‘musuh dalam selimut’ kerana PAS sekarang semakin terdedah dengan pengaruh luar yang cuba menyusup masuk dan “kita tidak mempunyai mekanisme khusus bagi dijadikan perisai menghadapi musuh kerana strategi ini dilakukan oleh Amerika Syarikat di dalam organisasi Islam di peringkat dunia."

Timbalan Musyidul Am PAS membuat kesimpulan : "Justeru itu, musuh berpeluang besar mempromosikan individu-individu tajaan mereka bagi mendapatkan kemenangan dalam pertandingan parti," katanya semasa membentangkan kertas kerja di seminar sehari kepimpinan ulama di Markaz Tarbiyah PAS, Gombak baru-baru ini.


Husam Musa membalas hujah Dr Haron Din itu dengan berkata pendapat Timbalan Musyidul Am itu hanya "bersifat peribadi" dan tidak mewakili keseluruhan pandangan PAS.

"Setahu saya kertas kerja tersebut adalah kertas kerja peribadi beliau. Dalam seminar tersebut, ia tidak diterima sebagai kertas kerja yang diterima bersama”, katanya.


Transformasi PAS, dari ulama ke liberal ?

Husam Musa telah menunjukkan visinya yang jelas. Visi dan misinya melebihi daripada visi Presiden dan Timbalan Presiden PAS sekarang ini. Inilah yang dikatakan oleh penyokong Husam, visi Husam melebihi visi Presiden PAS, lebih genius dan laju bekerja!

Ketika arwah Hj Yusof Rawa dan ustaz Fadzil Noor meletakkan visi PAS di bawah bayangan kepimpinan ulama, Husam Musa pula menongkah arus, mahu mentranformasi PAS secara keseluruhan, menjadikan PAS sebagai alternative kepada UMNO.

Seolah-olah apa yang dilakukan oleh arwah ustaz Fadzil Noor, 15 tahun lampau adalah silap kerana meletakkan ulama sebagai payung PAS akan menjauhkan diri daripada diterima umum khususnya di kalangan bukan Islam.

Imej lebai, berserban, berjubah akan menyukarkan PAS diterima sebagai alternative kepada UMNO. Oleh itu Husam mengagaskan landasan baru yang diistilahkan sebagai transformasi atau grand design besar-besaran PAS mengubah imej ulama menjadi imej professional Islam yang lebih dikenali sebagai “Erdogan”.

Imej Erdogan akan lebih mudah diterima semua lapisan masyarakat termasuk bukan Islam, kerana imejnya segak, berkot, bertali leher dan tidak berkupiah. Pemikiran ‘Erdogan’ lebih moden, boleh berkompromi antara agama dan boleh menerima pandangan barat.

Sebab itu, MSO (penulis terkenal pro PR) menulis mengenai Husam seperti berikut ;

“Negara-negara seperti Amerika Syarikat atau pengamal sistem kapatilis dan liberalisma mungkin suka kalau Husam menang sebab cara politik yang Husam nak bawa ialah politik moden yang liberal dan tidak meletakan Islam sebagai lambang gerakan Pas. Sudah pasti para pendokong Amerika Syarikat turut berdoa baik di gereja dan masjid agar Husam menang”

Empat faktor kekuatan Husam

1. Naungan Muryidul Am PAS & de factor PKR

Husam Musa mengamalkan politik ‘naungan’. Beliau bernaung kepada sesiapa sahaja yang dianggap puncak kuasa. Dalam kontek PAS, puncak kuasa adalah Mursyidul Am PAS, maka dia akan bernaung dengan paying Muryidul Am PAS itu. Di depan tok guru Nik Aziz, lagaknya seperti anak murid yang alim, pijak semut pun tidak mati. Di PKR, puncak kuasanya adalah de facto PKR. Kalau Muryidul am PAS terkenal alim agama, de factor PKR pula terkenal dengan liberalisme dan pluralisme. Maka di depan Anwar, Husam laksana murid plato, yang bijak berfalsafah antara dunia Islam dengan dunia barat. Maka Husam menjadi ‘orang perantaraan’ antara tok guru Nik Aziz (dunia Islam) dengan Anwar Ibrahim (dunia barat)

Pernah pada bulan Julai 2008 tok guru Nik Aziz ‘dirasuah’ dengan anugerah nobel keamanan dunia oleh rangkaian kakitangan Anwar yang berpengkalan di Manila. Anugerah itu dinamakan ‘nobel keamanan’ kerana menghargai jasa-jasa tok guru yang prihatin kepada keprihatinan antara agama yang bakal dianugerahkan oleh Gusi Peace Price Foundation. Anwar beriya-iya mahukan tok guru menerima anugerah itu, Husam pula melobi tok guru agar menerima hadiah itu kerana akan meningkatkan martabatnya sebagai negarawan terulung di negara ini.
Namun, setelah dinasihati oleh ulama-ulama lain dalam PAS, tok guru Nik Aziz menolak anugerah itu kerana Gusi Peace Price Foundation adalah mata rantai Amerika Syarikat yang berpengkalan di Manila. Sebelum ini Anwar telah menerima anugerah yang hampir sama di Manila (St Anteneo Univesity Manila) yang juga rangkaian Amerika atas sumbangannya dalam pluralisme agama di Malaysia.

2. Kuasa Ekonomi

Dua penggal Husam Musa memegang exco paling kanan di Kelantan sebagai exco ekonomi. Bermakna hampir 10 tahun Husam memegang kunci duit kerajaan negeri Kelantan. Semua kelulusan projek, terutamanya kelulusan tender balak adalah melalui kelulusannya. Golongan korporat, tauke-tauke Cina berlumba-lumba untuk menghampiri, melobi dan membodeknya untuk mendapatkan kelulusan projek-projek mereka.

Sebab itu, blog anti-Husam menulis begini;

“Setelah lebih dari 18 tahun PAS memerintah Kelantan, yang kaya bukan PAS Kelantan tetapi Husam Musa. Semua orang tahu Husam banyak duit hasil dari kekayaan kerajaan negeri. Cuma dia bijak “berbelanja”. Dia tidak tunjuk kekayaannya atau berbelanja untuk membeli banglo mewah atau kereta mewah. Tetapi duitnya yang banyak digunakan untuk menjayakan cita-cita politiknya. Sudah berapa banyak kawasan dan negeri yang melaporkan bahawa Husam memberikan mereka wang yang agak banyak untuk menjalankan aktiviti-aktiviti tertentu. Husam memang pandai kerana dia belajar daripada UMNO dan mentornya Anwar Ibrahim untuk bermain dengan politik wang. Dia tahu bahawa kawasan-kawasan atau negeri yang diberikannya wang sudah tentu akan terhutang budi dengan beliau dan akan menyokongnya kelak bila tiba masanya. Ada juga dikalangan pimpinan kita di Perak dan negeri2 yang lain yang mendapat projek dan imbuhan secara tidak langsung daripada hasil balak di Kelantan. Semuanya hanyalah untuk membeli sokongan daripada negeri dan kawasan”

Salah satu pertikaian MSO (Mohd Sayuti Omar) dengan Husam Musa hingga MSO menggelarkan Husam sebagai si baju petak-petak merah adalah berkaitan dengan projek kambing japnapari.

Husam sangat berminat dengan kambing, hingga dibeli 3 ekor kambing secara cash, melalui laci mejanya bernilai RM66,400. Memang banyak duit Husam, dalam laci mejanya sahaja boleh dicekau wang sebanyak itu, tidak tahulah berapa asset Husam di tempat lain.

Melalui MSO, Husam telah dibawa berkenalan dengan peniaga kambing japnapari di Negeri Sembilan. Husam sendiri turut melihat kawasan perternakan itu dan telah melulusakan satu tapak penernakan projek kamping Japnapari di Tok Uban, Pasir Mas Kelantan.

Pada mulanya urus niaga usahasama berjalan baik di antara syarikat projek kambing Negeri Sembilan dengan projek Japnapari Kelantan yang dinamakan Akademi Pembangunan Keluarga Bahagia Bhd. (APKBB), milik Zulkifli Yaakob kroni Husam. Husam mengarahkan Fazli Abd Samat, Pengarah Urusan Komplek Perkayuan Kelantan (KPK) menggunakan duit KPK sebanyak RM 6 Juta untuk dimasukkan kedalam akaun APKBB sebagai modal untuk Projek Kambing Jihad Ternak.

Namun pada akhirnya projek Jihad Ternak itu menemui kegagalan kerana berlaku perselisihan faham, masing-masing berebut menjadi pemilik autonomi. Akhirnya berlaku tembak menembak dan akhirnya projek itu difailkan ke mahkamah.

Pada peringkat ini, Husam menarik diri, cuci tangan, seolah-olah beliau tidak terlibat, dan MSO orang yang mula-mula beri idea dan ‘kertas cadangan’ bermasam muka hingga ke hari ini.

Banyak lagi cerita-cerita gelap Husam semasa menjadi exco kanan kerajaan Kelantan. Termasuk tuduhan menerima sejumlah wang tunai dari Pengarah Urusan CAM Contract Work & Development (M) Sdn. Bhd. dan dari syarikat SBJ Development Sdn. Bhd pada tahun 2005.
Takiyudin Hassan dan ustaz Nik Amar, kedua-dua juga exco Kelantan tahu permainan-permainan gelap Husam sebab itu mereka tidak segan silu menjadi penentang Husam di Kelantan.

3. Percaturan Kroni

Sebenarnya sudah lama Husam mencaturkan orang-orangnya di tempat strategik untuk bantu karier politiknya di Kelantan, sebab itu nama Husam begitu gagah sekarang ini .

Kebanyakan kroni-kroni Husam yang dicaturkannya mempunyai rekod buruk dan terlibat dengan rasuah;

i) Mohd Fazli Ab. Samat pernah dicaturkan Husam sebagai Pengarah Urusan Kompleks Perkayuan Kelantan (KPK). Walhal penama ini mempunyai rekod buruk dan terlibat dengan korupsi. Dia didakwa menyalahgunakan wang syarikat untuk projek kambing japnapari. Mohd Fauzi Abdullah dilantik Pengarah Urusan Air Kelantan Sdn. Bhd (AKSB walaupun tidak disukai pekerja bawahan. Kedua-dua kroni Husam itu telah disiasat oleh BPR.

ii) Anual Bakri Haron kawan Husam ketika di Universiti Malaya telah dilantik sebagai Setiausaha Politik Menteri Besar untuk menggantikan jawatan asal Husam sebagai ‘penjaga pintu pejabat tok guru’. Anual Bakri pernah ditampar oleh Cikgu Kadir @ Hamid Musa ( Pegawai Pejabat Pelajaran Negeri ) di Kg Bunut Payong kerana menuduh cikgu itu sebagai KAFIR dan perlu mengucap semula sebab masuk UMNO.


iii) Sebelum Saifuddin Nasution Ismail diambil semula oleh Anwar menjadi Pengarah Strategik PKR dan sekarang ini menjadi Pengarah Pilihanraya PKR, Saifuddin adalah anak buah Husam.

Pada tahun 2005-2007, Saifuddin telah dilantik menjadi (Pengarah Urusan Yayasan Tabung Tok Kenali. Husam telah membayar Saifuddin sebanyak RM8000 sebulan menggunakan duit Perbadanan Menteri Besar Kelantan (PMBK). Tabung Tok Kenali digunakan sebagai flatform untuk memperkasakan parti selepas PAS menang dengan majority tipis di Kelantan (hanya majority satu kerusi).

Saifuddin pula menjadi ‘orang perantaraan; antara Husam dengan Anwar Ibrahim. Dari peranan Saifuddin selama tiga tahun di Kelantan, di bawah naungan Husam maka muncullah kumpulan Erdogan yang dikenali hari ini.

Kumpulan Erdogan merupakan kumpulan dua wajah antara wajah PAS dan wajah PKR sepertimana Saifuddin Nasution.



4. Penguasaan media alternative

Husam banyak duit. Boleh beli sesiapa sahaja. Syed Azidi Syed Abd Aziz Al-Bukhary ( Sheikh Kickdefella ) adalah bekas Ketua Pemuda UMNO Cawangan Sri Hartamas yang pro Anwar. Husam berminat dengan Sheikh Kickdefella, walaupun wataknya dan kehidupannya tidak sesuai dengan PAS. Kickdefella sendiri mengakui di dalam blognya bahawa kehidupannya bebas, bergaul dengan artis dan terlibat dengan minuman keras, namun, Husam berfikir sebaliknya, ‘latar belakang seperti itu’ adalah asset kepada PAS. Husam telah membeli Sheikh Kicdefella dengan harga RM 6000 sebulan menggunakan wang PMBK dan ditugaskan menggunakan media internet untuk menyerang musuh PAS dan musuh-musuh Husam.

Terbongkarnya kisah Husam menguasai media alternative apabila terjadi pertikaian sengit antara Husam Musa dengan seorang pekerja pegawai urussetia penerangan SUK Kelantan yang bernama Ramli Abdul Hamid. Ramli juga merupakan pemilik akhbar tabloid berjodol “Wasilah”.

Husam melalui anak buahnya Khir Zahari Abd Ghani (bekas pegawai urusetia Penerangan SUK) telah mengutip duit KPK dan AKSB untuk membeli permit akhbar-akhbar tabloid bagi mempromosi PAS dan Husam.

Ramli Abdul Hamid telah meletakkan jawatan sebagai pegawai urusetia penerangan Kelantan dan menarik balik permit miliknya Wasilah yang pernah disewa kepada syarikat kroni Husam.

Ramli tidak berpuas hati kerana berita-berita dalam Wasilah dipenuhi dengan propanganda politik yang melampaui sempadan (sepertimana yang digariskan oleh KDN), sedangkan pemilik asal pemit itu adalah namanya.

Selepas itu Ramli menulis kritikan-kritikannya kepada Husam menggunakan blog yang bernama melikapakjangak.blogspot.com

Antara pendedahan Ramli (melikapakjangak) adalah dia tidak berpuas hati dengan layanan double standard Husam dengan membuat bayaran memilih bulu. Kata Ramli permit miliknya Wasilah hanya dibayar RM1000 sebulan sedangkan permit Siasah(milik kawannya MSO) dibayar RM6000 sebulan.

Apa beza Wasilah dengan Siasah, soal Ramli dalam salah satu tulisannya.

Sekrang SIASAH merupakan salah satu media tabloid alternative yang berpengaruh di Negara ini. Walaupun pada asalnya milik MSO, tetapi pemain di sebalik tabir SIASAH adalah kroni Husam yang bernama Zulkifli Sulong. Zulkifli Solong adalah bekas Ketua Pengarang Harakah yang tidak disambung kontrak kerana menggunakan pengaruhnya menjadikan berita-berita Anwar sebagai berita muka depan Harakah.

Seorang pelawat menghantar artikel kepada blog anti-Husam mendedahkan bagaimana Husam menguasai media alternatif untuk mempopularkan dirinya. Husam dikatakan menaja Syarikat Global Media Channel atau ipglobal.tv (syarikat IT) yang terletak di bangunan bersebelahan Jalan Telipot, Kota Bharu. Syarikat projek IT itu menggunakan 30 orang pekerja di bawah seliaan Sheikh Kicdefella dan Hisham.

Syarikat Global Media Channel berperanan menyediakan media tv dan portal berita untuk mengangkat imej Husam kepada pelawat dunia maya.

Husam telah menggunakan pengaruhnya sebagai exco Ekonomi Kelantan untuk mengeluarkan duit PMBK (Perbadanan Menteri Besar Kelantan) bagi menyengarakan kos operasi syarikat itu.


Jadi beradasarkan hipotisis ini, Husam Musa bakal menjadi pemenang Timbalan Presiden PAS dan bakal Presiden PAS untuk generasi akan datang.


1 comments:

  • fitnah la woi.. suma org bole cite.. kalau takda bukti... aku pun bole ckp ko ni pgamal rasuah yg paling jijik.. mana bukti tiada bukti.. da ada sangat bukti g la buat laporan SPRM ke.. polis ke.. agensi ni mesti suka sangat la nak siasat pemimpin pembangkang.. tap kalau cerita nak sedapkan hati.. baik tak yah... ko tau tak reti DOSA n PAHALA.. tuduh org tanpa bukti.

Post a Comment