Kenapa Anwar Ibrahim tak jadi bersumpah di depan Dr Yusof Al Qaradawi ?

Apabila Anwar menyiarkan iklan di blognya (klik di sini) tentang kedatangan Dr Yusof Al Qaradawi, di Masjid Negeri Shah Alam (Masjid Sultan Abdul Aziz Syah, ramai yang menyangka akan berlaku peristiwa besar, terutamanya kesanggupan Anwar bersumpah untuk membersihkan dirinya daripada tuduhan meliwat bekas pembantunya, Mohd Saiful Bukhari Azlan.

Ada juga yang berfikir kedatangan Dr Yusof Al Qaradawi ke Malaysia kerana jemputan Anwar Ibrahim, dalam satu rangka strategi membersihkan imejnya sebagai peliwat bersempena dengan perbicaraan yang bakal dijalankan di Mahkamah Tinggi, Kuala Lumpur pada 25 Januari akan datang.

Rupa-rupanya kedatangan Dr Yusof Al Qaradawi ke Malaysia bukan tas usaha Anwar, tetapi usaha kerajaan Malaysia yang mengiktiraf beliau sebagai tokoh Maal Hijrah Peringkat Antarabangsa 1431/2009 yang diadakan di Pusat Konvesyen Putrajaya dua hari lepas.

Bermakna, Anwar mengambil kesempatan kehadiran ulama tersohor ke Malaysia itu untuk program Maal Hijrah menjemput ke Masjid Negeri Shah Alam malam tadi.

Cara Anwar iklankan di blognya begitu menarik; "Syarahan Perdana Oleh Sheikh Yusuf Al-Qaradhawi, Anjuran Kerajaan Negeri Selangor Darul Ehsan, Di Masjid Negeri Shah Alam, SABTU, 19 DISEMBER 2009, Program Bermula Dengan Solat Maghrib, Seterusnya Pengenalan Oleh Dato’ Seri Anwar Ibrahim"

Sudah tentu dalam suasana riuh rendah, Angkatan Muda PKR mahu merealisasi program "40 hari bela liwat", orang ramai akan berfikir kedatangan Dr Yusof Al Qaradawi sebahagian daripada siri program itu. Sebenarnya tidak, ulama tersohor itu bukan datang kerana 'membela Anwar' tetapi datang kerana dijemput kerajaan Malaysia untuk menerima anugerah tokoh Maal Hijrah.

Sebenarnya anggapan dan sinonim Dr Yusof Al Qaradawi dengan Anwar Ibrahim sebelum ini sengaja dicipta oleh Anwar sendiri.

Blog depa kata, "Suatu ketika, iaitu pada era Reformasi, nama Yusuf Al-Qadhrawi bagaikan tidak lekang. Tokoh ulama kontemporari ini seringkali diuar-uarkan sebagai menyokong sebarang tindakan Anwar Ibrahim"

"Bahkan Anwar ketika berceramah di Ayer Keroh di kawasan lapang hadapan Taman Ular dan Buaya pada 1997, memberitahu orang ramai yang bersesak-sesak, KONONNYA Dr. Yusuf Al-Qadhrawi telah menghubunginya menerusi telefon dan mengajarnya suatu doa agar terlepas dari bahaya yang berbunyi (Tasbih Nabi Yunus)"

"Ketika Anwar tercebur sekali lagi dan terbirit-birit lari ke Kedutaan Turki untuk menyorok selama beberapa hari atas alasan takut dibunuh, keluarnya dia dari Kedutaan Turki, nama tokoh itulah yang disebutnya terlebih dahulu"

"Semalam, Yusuf Al-Qadhrawi telah dianugerahkan sebagai Tokoh Maal Hijrah Antarabangsa yang dianjurkan oleh Malaysia dan sepanjang bersama-samanya, orang yang sentiasa memberitahu yang dia sangat rapat dengan Yusuf Al-Qadhrawi, tidak pula kelihatan di mana-mana"

"Tidakkah gembira hati Anwar apabila 'KAWAN RAPATNYA' itu menerima anugerah dan berada di negara ini. Tidakkah Anwar teringin nak berjumpa tanpa perlu terbang ke Dubai seperti kebiasaannya ?" Klik di sini


Kenapa Anwar tidak bersumpah ?


Bermakna tidak salah, sekiranya terdapat anggapan 'Anwar bakal bersumpah di depan Dr Yusof Al Qaradawi' kerana Anwar sendiri yang sentiasa bersandarkan kepada ulama tersohor itu sebelum ini.

Hakikatnya Anwar tidak bersumpah di Masjid Negeri Shah Alam, malam tadi, kelibat Anwar pun tidak kelihatan. Yang hadir Dr Yusof Al Qaradawi, Ustaz Abd Ghani Shamsuddin (penterjemah ucapan ulama itu) dan Khalid Ibrahim. Turut kelihatan Hadi Awang, Presiden PAS yang tiba kemudiannya.

Dalam iklan di blognya, Anwar sendiri mengatakan beliau akan memberi kata-kata aluan kepada Dr Yusof Al Qaradawi dalam program malam tadi, tetapi Anwar tidak muncul, kata-kata aluan itu diganti dengan ucapan Khalid Ibrahim, Menteri Besar Selangor.

Kemudian Dr Yusof berceramah dengan diterjemahkan oleh ustaz Abd. Ghani Shamsuddin, Setiuasaha Dewan Ulama, PAS Pusat. Hingga ke penghujung ucapan dan terjemahan Dr Yusof Qaradawi, Anwar tidak muncul di hadapan.

Mengapa Anwar tidak tampil bersumpah di depan Dr Yusof Al Qaradawi untuk membersihkan dirinya, sedangkan itulah masa terbaik yang patut dilakukannya ?

Bukan setakat tidak tampil ke hadapan, tetapi Anwar tidak memberikan kata-kata aluan kepada Dr Yusof Al Qaradawi seperti yang dijanjikan di blognya ? Kenapa ?

Bukan setakat itu, kelibat Anwar juga tidak kelihatan dalam program itu, kenapa ?

Di sini, muncul satu misteri, kenapa Anwar tidak kelihatan dalam program tersebut sedangkan sebelum ini Anwar sendiri menyiarkan iklan bahawa dia sendiri akan terlibat memberi kata-kata aluan kepada ulama tersohor itu ?

Anwar tidak sudi berjumpa dengan Dr Yusof Al Qaradawi atau ulama tersohor itu tidak sudi berjumpa dengan Anwar ?

Ini sekaligus mengingatkan cerita-cerita yang pernah berlegar di internet sebelum ini, bahawa Dr Yusof Al Qaradawi pernah berpesan kepada Hadi Awang, Presiden PAS supaya berhati-hati dengan Anwar Ibrahim, semasa pertemuan mereka di Paris tahun lepas.Klik di sini

Ini juga mengigatkan kembali kata-kata Azmin Ali dalam wawancara dengan Agendadaily, bahawa Dr Yusof Al Qaradawi pernah disiasat oleh Anwar selama 5 jam untuk menentukan tokoh ulama itu teroris atau tidak. Ketika itu Anwar bekerja di Amerika Syarikat, mengambil tugas yang diarahkan oleh Paul Wolfowitz, zionis Amerika itu. Klik di sini

Sebelum Dr Yusof Al Qaradawi menutup ucapannya di Masjid Negeri Shah Alam malam tadi, beliau mengingatkan hadirin agar berhati-hati dengan 'golongan munafik', kerana 'golongan munafik' boleh berpura-pura, seolah-olah pro Islam, tetapi hakikatnya berusaha memecah belah Islam.

Adakah ucapan itu ditujukan kepada Anwar ?


0 comments:

Post a Comment