Siapa saksi nampak Tan Boon Hwa vs Teoh Beng Hock bertengkar di tandas ?

Seperti yang dijanjikan sebelum ini, satu bukti baru terbongkar berkenaan dengan punca kematian mendiang Teoh, iaitu wujud satu pertengkaran di antara Tan dan mendiang di tandas, tingkat 14, Pejabat SPRM, Plaza Masalam, selepas jam 3.45, kira-kira empat hingga lima jam sebelum mendiang ditemui mati. Klik di sini

Fakta ini telah diketahui oleh Gobind Deo apabila Tan Boon Hwa datang menemuinya, untuk mendapat nasihat guaman, sebaik sahaja berlakunya tragedi kematian mendiang. Atas faktor itu, Gobind Deo, peguam keluarga mendiang, merangkap peguam DAP telah menasihatkan Tan Boon Hwa untuk membuat laporan polis dan memfailkan saman terhadap SPRM, dengan tujuan untuk melindungi bukti ini terbongkar.

Tan Boon Hwa dengan sengaja mencipta arus memburuk-buruk SPRM dengan menggunakan media dengan motif suapaya masyarakat keliru dan memfokuskan kepada SPRM, bukannya fokus kepadanya yang menjadi suspek terakhir berjumpa dengan mendiang.


Empat saksi penyelewengan dua exco

Pada 15 Julai empat saksi telah dipanggil oleh SPRM Selangor untuk disiasat tingkat 14, pejabat SPRM Selangor, Plaza Masalam, Shah Alam. Mereka adalah saksi-saksi kepada penyelewengan dua exco DAP Selangor, Ronnie Liu dan Ean Yong Hian Wah. Empat saksi itu adalah seorang Melayu dan tiga Cina iaitu, Haron, Tan Boon Hwa, Lee Wye Wing dan mendiang Teoh Beng Hock.

Haron dibenarkan pulang ke rumahnya selepas tamat soal siasat pada 1.00 pagi, 16 Julai. Lee Wye Wing pulang ke rumahnya pada jam 9 pagi, selepas tamat sesi soal siasat 5.00 pagi, 16 Julai.

Mendiang Teoh Beng Hock, tamat sesi soal siasat jam 3.45, 16 Julai. Meskipun telah tamat dan dibenarkan pulang, tetapi mendiang meminta izin untuk berehat buat sementara waktu di bilik tetamu, pejabat SPRM.

Manakala Tan Boon Hwa pula diselubungi dengan pelbagai misteri. Meskipun telah tamat, sesi soal siasat pada jam 1.30 pagi, 16 Julai, dan dibenarkan pulang tetapi dia enggan, meskipun ditawarkan oleh pegawai SPRM untuk menghantar ke rumahnya di Kajang.

Setelah dibebaskan dari sesi soal siasat, jam 1.30 pagi, Tan Boon Hwa berkeras tidak mahu pulang ke rumahnya dan memilih untuk berlegar-legar di pejabat SPRM.


Siapa saksi lihat pertengkaran Tan-Teoh di tandas ?

Selepas, mendiang Teoh, tamat sesi soal siasatnya, pada jam 3.45 pagi, 16 Julai, dia telah pergi ke tandas. Tan Boon Hwa yang sudah lama menunggu mendiang, turut sama mengekorinya ke tandas pejabat SPRM (Tingkat 14, Plaza Masalam).

Di dalam tandas itu, Tan Boon Hwa telah menanyakan kepada mendiang apakah soalan-soalan yang diajukan oleh pegawai SPRM kepadanya. Mendiang menjawab secara jujur soalan-soalan yang ditanya dan jawapan-jawapan yang telah diberikan olehnya. Mendengar jawapan itu, Tan tidak berpuas hati dan meninggikan suara serta mengancam mendiang kerana telah menjadi tali barut SPRM untuk menjatuhkan bos-bos mereka (dua exco DAP; Ronnie Liu & Ean Yong)

Makian dan ancaman Tan Boon Hwa kepada mendiang telah disaksikan oleh seorang pegawai SPRM bernama Bulkini yang ketika itu juga berada di tandas.

Bulkini adalah Penolong Penguasa SPRM yang boleh berbahasa Cina kerana sebelum ini telah berkhidmat khusus untuk komuniti Cina selama 14 tahun (dahulunya dikenali sebagai BPR).

Bulkini adalah pegawai penyiasat SPRM Putrajaya, dipinjamkan buat sementara ke pejabat SPRM Selangor untuk menyiasat kes penyelewengan dua exco DAP Selangor.

Pada 15 Julai 2009, Bulkini telah menjadi pegawai penyiasat kepada Tan Boon Hwa dari jam 8.30 malam, 15 Julai hingga 1.30 pagi, 16 Julai. Selepas tamat sesi soal siasat Bulkini membenarkan Tan Boon Hwa pulang ke rumahnya dan diminta hadir semula pada jam 11.00 pagi, 16 Julai untuk menyambung keterangan. Namun Tan Boon Hwa enggan pulang sebaliknya mengambil keputusan untuk berada di pejabat SPRM.

Melihat keanehan Tan Boon Hwa, menolak pelawaan untuk pulang, Bulkini mula mengsyaki sesuatu. Dalam hatinya, terbetik apakah yang ditunggu oleh saksi itu. Oleh itu Bulkini telah memantau pergerakan saksinya dari kejauhan.

Selepas mendiang Teoh tamat sesi soal siasatnya, jam 3.45 pagi (16 Julai), dia terus ke tandas dan pergerakannya turut diekori oleh Tan Boon Hwa. Melihat kejadian aneh itu, Bulkini juga turut mengekori saksinya ke tandas untuk mengetahui apa yang mereka lakukan..

Sekarang BULKINI, pegawai SPRM telah menjadi saksi pertengkaran Tan dan mendiang di tandas. Pegawai itu juga telah mendengar satu persatu topik perbalahan mereka pada pagi itu.

Bermakna Tan Boon Hwa bercakap bohong dan menyembunyikan fakta sebenar bahawa dia dan mendiang bertengkar di tandas.

Tan Boon Hwa juga menyembunyikan fakta bahawa dia pernah memberi kata-kata ancaman kepada mendiang kerana mendiang telah terlepas cakap dan sanggup menjadi tali barut SPRM.

Ada satu lagi isu lain yang sedang berlegar, benarkah Tan Boon Hwa memarahi mendiang dan terlepas cakap mengatakan anak yang dikandung tunangnya bukan anak mendiang, tetapi anak Ean Yong ?









0 comments:

Post a Comment